Maailman diabetespäivä, WDD, mitä se meinaa suomalaiselle tai somesuomalaisille?

Tänään on 14.11., Maailman diabetespäivä. Miksi sitä vietetään? Vuonna 1891 tällä samalla päivämäärällä syntyi kanadalainen Frederick Banting josta kasvoi toinen insuliinin keksijöistä. Ilman Reetua en minäkään olisi tässä tätä postia kirjoittamassa.:)

Ensimmäistä Maailman diabetespäivää vietettiin vuonna 1991 (http://www.diabetes.fi/diabetesliitto/liiton_toiminta/maailman_diabetespaiva). Tämä tuli itselleni vähän yllätyksenä, olen kuitenkin sairastanut vuodesta 1989 ja juhlin tätä päivää ensimmäisen kerran ehkä kolme vuotta sitten. No, tämä kai kertoo jotakin siitä, miten suuressa arvossa päivää on täällä pohjolassa pidetty. Tai ehkä vielä enemmän siitä, miten hyvin aikansa mediaa on osattu hyödyntää sen markkinoinnissa. Kaikella kunnioituksella asianosaisia kohtaan, mutta en minä tästä päivästä suomalaisilta oppinut.

Opin päivästä kansainvälisen diabetestyön kautta, tarkemmin sanottuna muilta, ympäri maailmaa kootuilta Young Leaderseilta Facebookissa. Maailmalla World Diabetes Day, WDD, näkyy huomattavasti selkeämmin kuin meillä Suomessa. Useita isoja ja merkittäviä rakennuksia valaistaan sinisiksi (sininen on diabeteksen teemaväri) ja sosiaalinen media täyttyy sinisillä kuvilla jo viikkoja ennen varsinaista H-hetkeä. Tänä vuonna ainakin Singapore Flyer ja Taiwan Chih-kan Tower valaistaan sinisilla lampuilla, vuonna 2012 kampanjassa olivat mukana sellaiset pikkupytingit kuin Empire State Building New Yorkissa, London Eye Lontoossa, Medtronicin, Sanofin ja Novon USA:n pääkonttorit ja ihan tässä naapurissa Tukholman Globen ja Tanskan kuninkaallinen oopperatalo (http://www.idf.org/blue-monument-challenge-2012). Suomen kohdalla listassa lukee ”Kerava tower”.

Myös kansainvälinen some on täynnä kampanjoita: ”Floodaa FB-statuksesi täyteen diabetesasiaa”, ”Liity keskusteluun siitä, mitä SINÄ haluaisin muuttaa diabetesmaailmassa”, ”Jaa tämä tekemäni havainnollistava sarjakuva siitä, miten kaikilla ei ole varaa insuliiniin”, ”Kuuntele tästä radiohaastatteluni liittyen WDD:n”, ”Liity tästä kansainväliseen vetoomukseen insuliinin yhtäläisen saatavuuden vuoksi!”. Mutta missä on suomalainen somekampanja? Missä on ylipäätään suomalainen Maailman diabetespäivän kampanja?

Koska olen ”vähän-niin-kuin-in” tässä diabetesskenessä, tiedän, että esimerkiksi Pääkaupunkiseudun diabetesyhdistys yhteistyökumppaneineen järjestää Kampin keskuksessa tapahtuman, jossa mm. mitataan verensokeria. Paikka on loistava, Kampin keskuksessa asioi viikoittain 700 000 asiakasta (2011, http://www.kamppi.fi/yrityksille), sieltä lähtevät niin lähi- kuin kaukoliikenteenkin bussit ja metro ja ratikka jyrisyttävät maaperää. Toki satunnaisia ohikulkijamassoja tällä saadaan kalasteltua, mutta onko tapahtumaa nyt varsinaisesti mainostettu? Vai enkö minä vain tiedä siitä siksi, etten nyt varsinaisesti ole kakkostyypin diabeteksen ehkäisytyön kohderyhmää? Vai enkö minä tiedä siitä siksi, että käytän somea enemmän kuin ilmaisjakelulehtiä?

NDY:n aktiivit laittoivat aivan viime tingassa eilen illalla pystyyn Facebookeventin, jossa osallistetaan diabeetikoita ympäri maata kirjoittamaan tänään statuspäivityksiä, jotka liittyvät tavalla tai toisella diabetekseen. Viime vuonna sain yksinäni mukaan tähän kampanjaan kaksi ystävääni. Nyt osallistujia on 33 ja määrä kasvaa tasaista tahtia vaikka päivä on jo yli puolessa! Facebookin seinäni on täynnä suomalaisten statuspäivityksiä diabeteksesta. Vihdoinkin!

Mistä tämä kertoo? Mihin tämä maailma on menossa? Pitäisikö tänne pohjolan perukoillekin saada vähän ulkomaista somehypetystä ja kampanjoita, joilla voidaan sitä kautta osallistaa ihan oikeasti massoja?

Mitä jos ensi vuonna polkaistaisiin täällä meillä Suomessa pystyyn tempaus?
Lähtisitkö sinä mukaan kampanjaan?
Julistan: Eduskuntatalo siniseksi 14.11.2014!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.